Diamonds are forever.

Or not…

*reklame for Scrouples*

Da jeg fyldte 18 fik jeg af mine søde forældre en meget smuk ring. Konceptet var, at den lille spinkle “prinsesse ring” skulle kunne vokse i takt med de bedrifter og runde fødselsdage jeg i fremtiden måtte præstere. At den fine lille diamant der rejste sig fra ringens midte, gradvist skulle skiftets ud med en større og større sten, for til sidst at nå en volumen, der ville få selv en ægte  prinsesse til at miste pusten.

Men ak. Jeg mistede ikke pusten, men derimod ringen. Samtidig muligheden for at kunne showcase et levet liv gennem et fysisk vidne. En ring.

Nu forholder det sig heldigvis således, at jeg har fået foræret en ny. Smykkefirmaet Scrouples har sendt mig en ring mage til -i en anseelig størrelse. Måske de tænkte, at det ville være for optimistisk med en “begynder ring” min alder taget i betragtning? Uanset, så er jeg  L Y K K E L I G !

 

Som ekstra bonus, har Scrouples foræret mig en meget smuk og enkelt kæde, hvis vedhæng er skabt med samme potentiale for vokseværk. Dobbelt op på luck.

Det er virkelig et stykke højkvalitets kram og det lille medfølgende hæfte med ombytningsvejledning, har jeg lusket over i min kærestes brevbakke. Kommende højtider og fødselsdage in mente. Ikke mindst en anden stor begivenhed berammet til næste år, nu truet af corona restriktioner. Piv.

MEN. Indtil videre er jeg meget tilfreds med mine to yndige smykker og det med størrelsen…..det ved ved jo allesammen godt er undervurderet.

Scrouples og Kleopatra serien kan købes hos alle førende guldsmede ogi næste uge kan du, inde på min insta, deltage i en konkurrence , hvor du kan vinde din helt egen Kleopatra ring. Wee! Hop ind på Scrouples side og find inspiration til dine julegaver…

Find forhandler her.

XXX Fie

Heldige mig…

 

Fysioterapi og MS

De fleste MS’ere der læser med herinde, har nok allerede styr på deres fysioterapi og adgang til den vederlagsfri af slagsen. Jeg er rigtig glad for den “beskikkede” som jeg fik tildelt, da MS blev en del af min virkelighed. Jeg er til tjek ved hende cirka hver anden måned. Hun har tilmed et glimrende træninghold man kan tilmelde sig, men da jeg selv træner rigeligt i det daglige, føler jeg ikke at det er nødvendigt for mig på nuværende tidspunkt.

I stedet har jeg valgt at gå lidt bagom når det kommer til de lidt hyppigere tjek og behandlinger. Min fysioterapeut Lasse har jeg gået hos længe, så det var naturligvis ham der samlede mig op da jeg blev syg.

Lasse er virkelig virkelig god og ved til og med rigtig meget om MS. My luck!

 

Jeg har spurgt lidt ind til hans tilgang når det handler om MS. En tilgang der fik mig motiveret til at arbejde med min diagnose, frem for decideret at modarbejde den med resignation og inaktivitet.

 

XXX Fie

 

STRÆK

Hvorfor er udstrækning crucial, når det handler om MS?

“I princippet har udstræk ikke en længerevarende effekt når vi ser teknisk på MS. MEN! Udstrækning er en fremragende måde at mærke egen krop på, og det tror jeg på hjælper dig ift at kontrollere et muligt attak.”

Hvordan påvirkes de perifære nerver af stræk?

“Det perifere nervesystem er den forbindelse der er mellem centralnervesystemet og resten af kroppen. Og her er vi igen  tilbage ved kropsbevidstheden. Jeg ser udstræk som en klargørelse af kroppen, og en kontakt mellem det fysiske og mentale. Det kan være ekstremt meditativt.”

Hvorfor skal det gøre så pisse ondt?

“Haha!! Det SKAL det heller ikke nødvendigvis. Men jeg arbejder selv meget med udvalgte kernepunkter i kroppen og har erfaret kæmpestor og langvarig effekt af bl.a. triggerebehandling, som til tider kan gøre lidt nas, men tro mig det virker”

Kan man selv lave de stræk derhjemme med elastikker eller skal man have en makker..?

“Man kan sagtens lave de fleste selv. Intet problem.”

Hvilke udstrækningsøvelser anbefaler du?

“Eftersom at MS udtrykker sig meget individuelt, er det svært at udpege specifikke stræk. Men specielt ét stræk anbefaler jeg MS’ere. Det er strækket hvor du ligger på ryggen og får strukket dine benmuskler godt igennem. Øvelsen kan både laves med makker og solo med en elastik.”

 

Det gør nas, men det gør godt. De perifære nerver strækkes godt igennem og de spændte benmuskler bliver bløde og rare igen. Derudover skabes der flow og forbindelse til de yderste nervespidser, der godt kan krympe sig lidt sammen hos en MS’er. foto Amalie Skoven

 

Baglåret skal også strækkes ud. En win-win øvlese for begge, hvis din makker har sadistiske tendenser. foto Amalie Skoven

 

BEHANDLINGER

Hvad er dine erfaringer med sclerose?

“Jeg er ikke specialiseret, som f.eks de fysser’ der udelukkende arbejder med MS. Men de patienter jeg har arbejdet med, blev virkelig gode forløb. Jeg går meget personligt til værks, og tror på at skræddersyede forløb er vejen frem, da det er så individuel sygdom. Dog er der en del fællestræk, når det kommer til grundtanken i øvelserne og behandlingen.”

Hvilken behandling tilbyder du folk, som kommer ind med de samme problemer som jeg..?

“Det kan jeg ikke svare på direkte. Det handler udelukkende om personen foran mig, og hvad deres behov er. Jeg tror på, at ligegyldigt hvilken problematik jeg behandler, så er fokus på individet altafgørende for, at opnå et succesfuldt forløb. Vi er allesammen forskellige mennesker med forskellig behov og temperamenter, og derfor kan det der virker rigtig godt på én klient, have begrænset virkning på en anden. Også hos dem der deler en diagnose som MS. Det er min opgave som behandler, at finde ud af lige præcis hvilke knapper der  er de rigtige at trykke på.”

Hvilke fordele får man som sclerosepatient, når man følger din behandling?

“Jeg ved ikke om jeg vil kalde det fordele. Men man får i hvert fald et forløb, som er personligt, trygt og aldrig kedeligt. Derudover vil man nok opleve, at jo mere man selv engagerer sig, jo mere får man ud af sit forløb. Det være sig vedholdenheden i forhold til øvelserne og indlevelsen i behandlingen.”

 

Bagsiden varmest op med massage og der skrues op for blodcirkulationen omkring rygsøjlen. foto Amalie Skoven

 

Lasse arbejder i dybden og løsner bindevævet omkring organerne. foto Amalie Skoven

 

 

TRÆNING

Jeg oplever jo selv, at dine behandlinger kombineret med min daglige træning, virkelig har boostet mit generelle velvære. Mine MS symptomer med fatique og følelsesforstyrrelser, bliver holdt i skak og jeg føler, at jeg ligesom bedre kan “tæmme” sygdommen, når jeg er vedholdende. Hvordan kan det være..?

“Du bruger det helt rigtige ord, tæmme. Ideen bag de øvelser jeg laver med dig er nemlig med henblik på at tæmme din diagnose.”

Vil du beskrive nogle af de øvelser du anbefaler?

“Jeg prøver at lave et scenarie som minder om et MS attak. Tag eksempelvis øvelsen, hvor du sætter af fra  en stepbænk, for så at lande på balancepuden på ét ben. Mange med MS oplever følelsen af at træde ned i et hul når de får et attak. Det prøver vi så at simulere mens vi samtidig styrker din balance, koordination og stabilitet. -Min hypotese er så, at vi dermed også styrker din hjerne og dit nervesystem til bedre at være rustet til et muligt nyt attak”

 

Hop fra bænk til pude er meget svært i starten….men øvelse gør mester, ved vi. Min balance er nu blevet så styrket, at jeg trods MS’en oplever den bedre end før jeg blev syg. foto Amalie Skoven

 

“Så er der den deciderede balance/stabilitets øvelse, hvor du står på en foamroller. Foamrolleren er rund og kan trille fra dig. Den tvinger dig til virkelig at styrke din balance og koordination, alene ved bare at stå på den. Alle øvelserne er samtidigt designet til at stimulere din puls, dit kredsløb, din styrke og inner core. Det skal selvfølgelig understreges, at øvelserne er individuelt designet. Der kan være stor forskel på hvor man er i sit MS forløb, og det bliver der selvfølgelig taget højde for, så jeg ikke bare kaster alle ud på dybt vand med det samme. Tryghed er altafgørende.”

 

Øvelsen kan gøres endnu sværere ved at lave squats imens du står på foamrolleren. Dette kræver din krops fulde opmærksomhed fordi du står på en ujævn underflade. foto Amalie Skoven

 

KROPSBEVIDSTHEDEN.

“MS rammer centralnervesystemet, og kan medføre at man mister kontrollen over sin egen krop. Derfor tror jeg på at kropsbevidsthed er essentielt ift at håndterer MS. At genvinde kontrollen over kroppen kan have en effekt både præventivt, men også håndteringen af de daglige udfordringer. Giv din krop det fokus den fortjener og gå på opdagelse med både træning og stræk.”

 

Pressur hjælper til at få afspændt dine muskler. foto Amalie Skoven

 

“Når du har overskuddet til det, så skub dine grænser lidt og bliv ved med at udfordre din krop. Den kan meget mere end vi går og tror.Giv dig selv en stund med vejrtrækning og fokus. Tag dig tid til din krop. Forkæl den og giv den opmærksomhed. Jeg lover, at den vil belønne dig for det!”

 

Lasse Lefevre kan man finde på Frederiksberg hos https://www.kuhrefysio.dk

Tak til Amalie Skoven for foto <3

SUPERPROTEINET COLLAGEN

Annonce for Bidro.

 

Nu skal det handle om collagen.

 

 

Brug rabatkoden Fie25 når du handler på Bidro’s web.

Derudover kan du deltage i konkurrencen om 2 gratis dåser Nordic Naturals Marine Collagen på min insta!

 

 

Hvad kan Collagen?

Collagen er for tiden på manges læber, som den “nye” smarte hjælper når huden skal holde sig ungdommelig, spændstig og fast. Men hvad er det for en størrelse og hvad sker der når man indtager den dagligt?

Jeg har selv haft mulighed for, at indtage collagen de sidste 3 måneder og jeg kan ikke få armene ned over de mange gevinster der udløses med en regelmæssig indtagelse af collagenpulver.

Der findes selvfølgelig mange råvarer der indeholder collagen, men her bliver det en udfordring for mig, fordi jeg forsøger at leve efter reglen at 80 % af min kost skal være plantebaseret. Desuden findes der også den helt vidunderlige broth man kan supplere måltidet med, men når man som jeg gerne vil undgå at indtage alt for mange animalske produkter (med undtagelse af fisk), så er dette ikke mit go-to valg til hverdag.

Heldigvis findes produktet i pulverform og det er her jeg har opnået nogle meget overbevisende resultater.

Gavnligt for hele kroppen.

Der findes en masse godt at skrive om netop collagen, som ikke blot handler om den åbenlyse positive indvirkning det har på huden. Udover den kosmetiske gevinst, kan man desuden opnå mange fordele når det gælder resten af kroppen.

Helt konkret kan jeg mærke at min præstation er øget væsentligt mht træning og løb. Jeg oplever en større udholdehed og restitutionsprocessen efter en hånd træning er mindsket væsentligt. Den 47 årige krops værkende knogler og led, har også været meget taknemmelige over det daglige skud collagen, for det føles som det hele har fået en god gang smørelse. Faktisk er ordet collagen sammensat af de to græske ord “kolla” (lim) og “gen” (skabe/generere)…så pengene passer.

Jeg spiser med meget fokus på det antiinflammatoriske element, fordi det slet og ret har en positiv effekt på min sclerose, der basically handler om inflammation og en hyperaktiv respons på denne i mit immunsystem. Ikke videnskabeligt dokumenteret, men som I kan læse i mit tidlige post om netop antiinflammatorisk kost, så er ildebranden i min krop ved at være slukket og det viscerale fedt (det fedt som sidder omkring de indre organer og som skaber en inflammationstilstand i kroppen) er så godt som forsvundet.

Da collagen er decideret antiinflammatorisk og proppet med antioxidanter, der tilmed hæmmer cellernes forfald, er der altså flere fordele ved at indtage det.

Smooth operator…

I Norge er der lavet forsøg på råvaren, hvor man på 8 uger så en positiv reaktion i huden. Da collagenet binder fugten i bindevævet, bliver huden mere spændstig, fugtet og de fine linjer bliver reduceret. Derudover kan jeg se, at min hud har fået en rigtig fin glød og ligesom ser mere ensartet ud.

 

Min morgenrutine. 2 tsk Nordic Naturals Marine Collagen. 1 tsk chlorella pulver, 1 knvsp okinawakalk og 1 spsk fiskeolie. Røres op med med vand eller juice. Collagen pulveret smager friskt af jordbær, så den er også nem at putte i en smoothie

 

Nordic Naturals Marine Collagen er meget stærkt og indeholder 4200 mg Collagenpeptider pr dosis. Det opløses på få sekunder og kan drikkes på alle tider af døgnet. Den indeholder rødbedeekstrakt og har derved en flot lyserød farve og indholdet af C vitamin fra Acerola frugt bidrager til din normale dannelse af kollagen og gør at man bedre kan optage produktet.

Jeg har altid passet på min hud og været meget grundig med afrensning og fugt. Den ekstra tilføjelse af collagen indefra, har virkelig sat sine spor og jeg kan på det varmeste anbefale det.

Som det jo er, så må jeg ikke påstå at noget ikke officielt dokumenteret virker. Jeg henviser udelukkende til egne erfaringer og indtryk.

 

 

Brug rabatkoden Fie25 når du handler på Bidro’s web.

Derudover kan du deltage i konkurrencen om 2 gratis dåser Nordic Naturals Marine Collagen på min insta!

 

 

 

XXX Fie

At leve antiinflammatorisk.

 

Mange forbinder ordet inflammation med noget negativt, men faktisk spiller inflammationen en afgørende rolle i kroppens  immunforsvar. Den er sågar afgørende for din overlevelse.

Skal kroppen bekæmpe en infektion rykker immunforsvaret ud og inflammationen opstår. Inflammationen kan for eksempel skyldes en skade, en virus eller en bakterieinfektion, som immunforsvaret skal hele. Når inflammationen sætter ind og immunforsvaret aktiveres oplever vi, at der opstår rødmen, hævelse, smerter og feber og når sygdommen er bekæmpet og vi atter er helet oplever vi, at alt kommer back to normal.

Når du har en autoimmun sygdom vil dit immunsystem ofte overreagere og istedet for kun at bekæmpe sygdom også gå til angreb på raskt væv. Når du har sclerose er det nervecellerne det går ud over.

At leve antiinflammatorisk kan betyde mange ting. Dels er der det åbenlyse, kosten, som vi i næste post skal kigge nærmere på, men motion er også en del af den antiinflammatoriske livsstil.

Washinton Post har for nyligt udgivet en artikel, som beskriver en udersøgelse om sclerosepatienter og motion og det er bestem ikke uinteressant læsning. Det bliver nemlig her bekræftet, at fysisk aktivitet og motion er til stor gavn for personer med MS. Desværre forholder det sig sådan, at netop sclerosepatienter er tilbageholdende med at kaste sig ud i træningen, fordi de ofte er trætte, besværede og i værste fald bevægelseshæmmede. Ikke desto mindre peger undersøgelsen på at, det trods besværet, er afgørende for patienter at bevæge sige. De anbefaler et skræddersyet forløb tilrettelagt af fysioterapeuter og der findes stort set ikke den form for exercise, der ikke er berettiget. Åndedrætsøvelser og udstrækning, kan vise sig meget gavnligt, hvis man er hæmmet på bevægelsesapperatet og for patienter med tilstrækkelig mobilitet, anbefaler man alt fra løb til styrketræning. Minimum 150 minutter om ugen. Dvs ca 20 minutter dagligt, eller som jeg minimum 40 minutter hver anden dag.

Jeg synes, at jeg gang på gang får bekræftet, at hvis jeg skipper træningen, så betaler jeg prisen med det samme, med fatigue og flere følelsesforstyrrelser end når jeg holder min træning.

Jeg var som bekendt for nyligt ude at besøge læge Jerk Langer og han åbnede virkelig mine øjne for hvor afgørende kost og motion er for os. Jeg har jo tilgået hele livsstilsændringen sådan semi intuitivt og har bestemt ikke været fundamentalistisk, når det kommer til hvor konsekvent jeg har holdt mig på den antiinflammatoriske sti. Jeg har dog kørt med pescetarisk kost, krydret med lidt kylling ind i mellem og også gået fuldstændigt udenom mættet fedt, med undtagelse af ost, som jeg ikke kan leve uden.

Mine tal viser, at et år med en antiinflammatorisk livsstil ikke blot har hjulpet mig igennem mit debutår som MS’er med opheling fra voldtsomt attak og genoptræning, men helt konkret har givet min 46 årige krop en gennemgribende upgrade.

At min såkaldte metaboliske bodyage er nudget ned på sølle 31 år, skal man nok ikke lægge så meget i, da de forskellige markører for dette stadig står til diskussion og at termen “år” bare er en slags score. Men jo, den varmede da alligevel og beviset er da også blevet smækket op på køleskabet til skue for alle i familien…

Men den aller vigtigste score handler om det viscerale fedt.

Det viscerale fedt er det fedt som sidder omkring de indre organer og som skaber en inflammationstilstand i kroppen. Det har intet med det fedt vi har under huden at gøre og lidt sul på sidebenene er altså ikke skadeligt for dit helbred. Snarere tvært imod.

Hvis forholdet mellem muskelmasse og den viscerale fedt er i ubalance, så er man det der populært kaldes “tyndfed”. Min score var her på 4 og da man ikke må komme over 13, er det et tal som jeg er meget stolt af og som jeg 100 % kan tilskrive et år med masser af regelmæssig motion og antiinflammatorisk kost. I får det sgu lige serveret her. Vupti!

 

 

Så….jeg kan på det varmeste anbefale at kigge nærmere på kroppens indre tilstand.

 

Jeg er pt igang med et post, hvor jeg deler de øvelser og behandlinger jeg laver i samarbejde med min fysioterapeut. Så snart billederne er klar, vil jeg dele det herinde. Weeee!

Jeg har også et post om antiinflammatorisk kost in the making (freaking omfattende at skrive om) og de utålmodige kan indtil da, søge viden om emnet i Jerks Bog “21 helbredende dage med antinflammatorisk kost“, skrevet sammen med Louise Bruun og udover en google search (med masser af disclaimer hits oven i hatten) er min veninde Anne Larsen’s bog “Den store antiinflammatoriske kostguide“, som hun har skrevet i samarbejde med ernæringekspert Martin Kreutzer også et appetitligt indblik ind i den antiinflammatoriske kulinariske verden.

Som det altid er, så kan/må jeg jo ikke skrive, at det virker at spise antiinflammatorisk. Det virker for mig og derfor deler jeg.

XXX Fie

 

You’ve got mail.

Så oprandt dagen hvor svaret på min scanning skulle åbenbares. Håll käften, hvor har jeg været lige ved at gå til af spænding.

Heldigvis skulle jeg ikke tyde svaret i min e-boks, for min dejlige neurolog ringede heldigvis,  imens jeg rodede rundt inde på sundhed.dk.

Han fortalte mig, at…

JEG IKKE HAR NOGEN FORANDRINGER OG ALT SER FREDELIGT UD!

Jeg er så lykkelig og lettet. Kommer jo til at opleve det her 10.000 gange og har da også været her for bare et halv år siden, men lige denne gang var ekstra hård, fordi jeg synes min krop har drillet.

Hurra, hurra, hurra!

Jeg ved ikke hvad jeg skal tage med herfra (som I kunne læse i går, var jeg jo ret så bekymret), men hvis man skal konkludere bare lidt, så er det nok, at den gode gamle sandhed om, at denne her sygdom ikke er til at blive klog på, den stadig gælder.

Den spiller os til tider meget skruede bolde og den slags kan være svære at returnere med et overskud.

Men i tiden imellem mine scanninger…. Der vil jeg (stadig) gøre alt hvad jeg kan, for at give min krop de bedste forudsætninger og øve mig i ikke at lade spekulationerne og ængesteligheden kuppe mit liv.

God weekend!

 

XXX Fie