SUPERPROTEINET COLLAGEN

Annonce for Bidro.

 

Nu skal det handle om collagen.

 

 

Brug rabatkoden Fie25 når du handler på Bidro’s web.

Derudover kan du deltage i konkurrencen om 2 gratis dåser Nordic Naturals Marine Collagen på min insta!

 

 

Hvad kan Collagen?

Collagen er for tiden på manges læber, som den “nye” smarte hjælper når huden skal holde sig ungdommelig, spændstig og fast. Men hvad er det for en størrelse og hvad sker der når man indtager den dagligt?

Jeg har selv haft mulighed for, at indtage collagen de sidste 3 måneder og jeg kan ikke få armene ned over de mange gevinster der udløses med en regelmæssig indtagelse af collagenpulver.

Der findes selvfølgelig mange råvarer der indeholder collagen, men her bliver det en udfordring for mig, fordi jeg forsøger at leve efter reglen at 80 % af min kost skal være plantebaseret. Desuden findes der også den helt vidunderlige broth man kan supplere måltidet med, men når man som jeg gerne vil undgå at indtage alt for mange animalske produkter (med undtagelse af fisk), så er dette ikke mit go-to valg til hverdag.

Heldigvis findes produktet i pulverform og det er her jeg har opnået nogle meget overbevisende resultater.

Gavnligt for hele kroppen.

Der findes en masse godt at skrive om netop collagen, som ikke blot handler om den åbenlyse positive indvirkning det har på huden. Udover den kosmetiske gevinst, kan man desuden opnå mange fordele når det gælder resten af kroppen.

Helt konkret kan jeg mærke at min præstation er øget væsentligt mht træning og løb. Jeg oplever en større udholdehed og restitutionsprocessen efter en hånd træning er mindsket væsentligt. Den 47 årige krops værkende knogler og led, har også været meget taknemmelige over det daglige skud collagen, for det føles som det hele har fået en god gang smørelse. Faktisk er ordet collagen sammensat af de to græske ord “kolla” (lim) og “gen” (skabe/generere)…så pengene passer.

Jeg spiser med meget fokus på det antiinflammatoriske element, fordi det slet og ret har en positiv effekt på min sclerose, der basically handler om inflammation og en hyperaktiv respons på denne i mit immunsystem. Ikke videnskabeligt dokumenteret, men som I kan læse i mit tidlige post om netop antiinflammatorisk kost, så er ildebranden i min krop ved at være slukket og det viscerale fedt (det fedt som sidder omkring de indre organer og som skaber en inflammationstilstand i kroppen) er så godt som forsvundet.

Da collagen er decideret antiinflammatorisk og proppet med antioxidanter, der tilmed hæmmer cellernes forfald, er der altså flere fordele ved at indtage det.

Smooth operator…

I Norge er der lavet forsøg på råvaren, hvor man på 8 uger så en positiv reaktion i huden. Da collagenet binder fugten i bindevævet, bliver huden mere spændstig, fugtet og de fine linjer bliver reduceret. Derudover kan jeg se, at min hud har fået en rigtig fin glød og ligesom ser mere ensartet ud.

 

Min morgenrutine. 2 tsk Nordic Naturals Marine Collagen. 1 tsk chlorella pulver, 1 knvsp okinawakalk og 1 spsk fiskeolie. Røres op med med vand eller juice. Collagen pulveret smager friskt af jordbær, så den er også nem at putte i en smoothie

 

Nordic Naturals Marine Collagen er meget stærkt og indeholder 4200 mg Collagenpeptider pr dosis. Det opløses på få sekunder og kan drikkes på alle tider af døgnet. Den indeholder rødbedeekstrakt og har derved en flot lyserød farve og indholdet af C vitamin fra Acerola frugt bidrager til din normale dannelse af kollagen og gør at man bedre kan optage produktet.

Jeg har altid passet på min hud og været meget grundig med afrensning og fugt. Den ekstra tilføjelse af collagen indefra, har virkelig sat sine spor og jeg kan på det varmeste anbefale det.

Som det jo er, så må jeg ikke påstå at noget ikke officielt dokumenteret virker. Jeg henviser udelukkende til egne erfaringer og indtryk.

 

 

Brug rabatkoden Fie25 når du handler på Bidro’s web.

Derudover kan du deltage i konkurrencen om 2 gratis dåser Nordic Naturals Marine Collagen på min insta!

 

 

 

XXX Fie

At leve antiinflammatorisk.

 

Mange forbinder ordet inflammation med noget negativt, men faktisk spiller inflammationen en afgørende rolle i kroppens  immunforsvar. Den er sågar afgørende for din overlevelse.

Skal kroppen bekæmpe en infektion rykker immunforsvaret ud og inflammationen opstår. Inflammationen kan for eksempel skyldes en skade, en virus eller en bakterieinfektion, som immunforsvaret skal hele. Når inflammationen sætter ind og immunforsvaret aktiveres oplever vi, at der opstår rødmen, hævelse, smerter og feber og når sygdommen er bekæmpet og vi atter er helet oplever vi, at alt kommer back to normal.

Når du har en autoimmun sygdom vil dit immunsystem ofte overreagere og istedet for kun at bekæmpe sygdom også gå til angreb på raskt væv. Når du har sclerose er det nervecellerne det går ud over.

At leve antiinflammatorisk kan betyde mange ting. Dels er der det åbenlyse, kosten, som vi i næste post skal kigge nærmere på, men motion er også en del af den antiinflammatoriske livsstil.

Washinton Post har for nyligt udgivet en artikel, som beskriver en udersøgelse om sclerosepatienter og motion og det er bestem ikke uinteressant læsning. Det bliver nemlig her bekræftet, at fysisk aktivitet og motion er til stor gavn for personer med MS. Desværre forholder det sig sådan, at netop sclerosepatienter er tilbageholdende med at kaste sig ud i træningen, fordi de ofte er trætte, besværede og i værste fald bevægelseshæmmede. Ikke desto mindre peger undersøgelsen på at, det trods besværet, er afgørende for patienter at bevæge sige. De anbefaler et skræddersyet forløb tilrettelagt af fysioterapeuter og der findes stort set ikke den form for exercise, der ikke er berettiget. Åndedrætsøvelser og udstrækning, kan vise sig meget gavnligt, hvis man er hæmmet på bevægelsesapperatet og for patienter med tilstrækkelig mobilitet, anbefaler man alt fra løb til styrketræning. Minimum 150 minutter om ugen. Dvs ca 20 minutter dagligt, eller som jeg minimum 40 minutter hver anden dag.

Jeg synes, at jeg gang på gang får bekræftet, at hvis jeg skipper træningen, så betaler jeg prisen med det samme, med fatigue og flere følelsesforstyrrelser end når jeg holder min træning.

Jeg var som bekendt for nyligt ude at besøge læge Jerk Langer og han åbnede virkelig mine øjne for hvor afgørende kost og motion er for os. Jeg har jo tilgået hele livsstilsændringen sådan semi intuitivt og har bestemt ikke været fundamentalistisk, når det kommer til hvor konsekvent jeg har holdt mig på den antiinflammatoriske sti. Jeg har dog kørt med pescetarisk kost, krydret med lidt kylling ind i mellem og også gået fuldstændigt udenom mættet fedt, med undtagelse af ost, som jeg ikke kan leve uden.

Mine tal viser, at et år med en antiinflammatorisk livsstil ikke blot har hjulpet mig igennem mit debutår som MS’er med opheling fra voldtsomt attak og genoptræning, men helt konkret har givet min 46 årige krop en gennemgribende upgrade.

At min såkaldte metaboliske bodyage er nudget ned på sølle 31 år, skal man nok ikke lægge så meget i, da de forskellige markører for dette stadig står til diskussion og at termen “år” bare er en slags score. Men jo, den varmede da alligevel og beviset er da også blevet smækket op på køleskabet til skue for alle i familien…

Men den aller vigtigste score handler om det viscerale fedt.

Det viscerale fedt er det fedt som sidder omkring de indre organer og som skaber en inflammationstilstand i kroppen. Det har intet med det fedt vi har under huden at gøre og lidt sul på sidebenene er altså ikke skadeligt for dit helbred. Snarere tvært imod.

Hvis forholdet mellem muskelmasse og den viscerale fedt er i ubalance, så er man det der populært kaldes “tyndfed”. Min score var her på 4 og da man ikke må komme over 13, er det et tal som jeg er meget stolt af og som jeg 100 % kan tilskrive et år med masser af regelmæssig motion og antiinflammatorisk kost. I får det sgu lige serveret her. Vupti!

 

 

Så….jeg kan på det varmeste anbefale at kigge nærmere på kroppens indre tilstand.

 

Jeg er pt igang med et post, hvor jeg deler de øvelser og behandlinger jeg laver i samarbejde med min fysioterapeut. Så snart billederne er klar, vil jeg dele det herinde. Weeee!

Jeg har også et post om antiinflammatorisk kost in the making (freaking omfattende at skrive om) og de utålmodige kan indtil da, søge viden om emnet i Jerks Bog “21 helbredende dage med antinflammatorisk kost“, skrevet sammen med Louise Bruun og udover en google search (med masser af disclaimer hits oven i hatten) er min veninde Anne Larsen’s bog “Den store antiinflammatoriske kostguide“, som hun har skrevet i samarbejde med ernæringekspert Martin Kreutzer også et appetitligt indblik ind i den antiinflammatoriske kulinariske verden.

Som det altid er, så kan/må jeg jo ikke skrive, at det virker at spise antiinflammatorisk. Det virker for mig og derfor deler jeg.

XXX Fie

 

You’ve got mail.

Så oprandt dagen hvor svaret på min scanning skulle åbenbares. Håll käften, hvor har jeg været lige ved at gå til af spænding.

Heldigvis skulle jeg ikke tyde svaret i min e-boks, for min dejlige neurolog ringede heldigvis,  imens jeg rodede rundt inde på sundhed.dk.

Han fortalte mig, at…

JEG IKKE HAR NOGEN FORANDRINGER OG ALT SER FREDELIGT UD!

Jeg er så lykkelig og lettet. Kommer jo til at opleve det her 10.000 gange og har da også været her for bare et halv år siden, men lige denne gang var ekstra hård, fordi jeg synes min krop har drillet.

Hurra, hurra, hurra!

Jeg ved ikke hvad jeg skal tage med herfra (som I kunne læse i går, var jeg jo ret så bekymret), men hvis man skal konkludere bare lidt, så er det nok, at den gode gamle sandhed om, at denne her sygdom ikke er til at blive klog på, den stadig gælder.

Den spiller os til tider meget skruede bolde og den slags kan være svære at returnere med et overskud.

Men i tiden imellem mine scanninger…. Der vil jeg (stadig) gøre alt hvad jeg kan, for at give min krop de bedste forudsætninger og øve mig i ikke at lade spekulationerne og ængesteligheden kuppe mit liv.

God weekend!

 

XXX Fie

MR Scanning og laboratoriemus.

Som nogen af jer måske har læst på min instagram, så var sidste uge ikke den bedste. Jeg har døjet med den mest følelsesforstyrrede og tummelumske krop man kan tænke sig og jeg endte med at blive småbekymret. For spørgsmålet, om der er et nyt attak på vej (åh uvished), kom ligevel tæt på.

Var mit immunsystem i gang med at trodse forsamlingsforbuddet for at afholde en autoimmun festival, der ville efterlade mig med et centralnervesystem, der minder om en udpint pløjemark i Roskilde. Inklusiv urinstøv og kollapsede tomandstelte?

Jeg gjorde alt. ALT for at holde snuden i sporet hele ugen og piske mig selv hen til træning og ud på de daglige løbeture. Heldigvis gav det et positivt afkast på energikontoen og selv de mest slatne træninger hjalp mig igennem.

Mit post så sådan her ud:

Det er ved Gud min velsignelse, at jeg er en stædig rad. Jeg NÆGTER at lade sygdommen begrænse mig og tvinger mig selv afsted hver dag. Hver eneste f***** dag -og det er bestemt ikke lige kønt hver gang.

Nogle gange bliver det til sølle 1 km og 10 minutters yoga hjemme i stuen, men jeg ved, at min krop bliver så glad for lige at få lidt flow. Psyken har uden tvivl også godt af at overvinde det sure udgangspunkt og i sidste ende kvitterer den med en følelse af styrke og selvværd til resten af dagen.

Dagen oprandt hvor jeg skulle til den årlige MR-Scanning med kontrastvæske og hele pivtøjet. Jeg har tilmeldt mig  et europøisk forskningsprojekt, der samler data fra en masse MS’ere, som forhåbentligt kan bringe svaret på hvorfor vi får MS tættere på . Bonussen (ud over at bidrage til kollektivet) er, at man automastisk får flere scanninger, undersøgelser og data til samlingen. Alt sammen noget som vi jo ved, at kontroltyper som mig ELSKER.

En sjov parentes fra en nylig samtale jeg havde med en læge i forbindelse med samme projekt er, at hun velmenende mindede mig om, at de (lægerne), var mit sikkerhedsnet og at hun derfor anbefalede mig, ikke at gå rundt og tænkte så meget over, at jeg var syg. At jeg så at sige bare skulle glemme det, lade lægerne på hospitalet tage sig af det og ellers bare leve som hidtil og æde mine piller.

Mmmm. Helt klart.

Du kunne lige så godt bede vand om at være mindre vådt eller Trump slette sin Twitterprofil.

Min scanningstid gik sådan her.

Det var den værste tur inde i røret jeg havde haft længe….

En sød følger skrev til mig, at hun selv havde gavn af, at få noget beroligende til at dæmpe agsten og følelsen af klaus’, men det er ikke der jeg er udfordret.

Det er hele fejlfindingskonceptet jeg panikker over. At ligge inde i en maskine (længe), hvis eneste opgave er at lede efter ondskab i min krop. Skjulte fare (hej igen kontroltype), der varsler en måske fremskreden sygdom. Det er det jeg ikke kan holde ud og ventetiden på resultatet, som kan tage uger, gør det ikke just bedre.

Men det er et livsvilkår og vi må hellere prøve at vænne os til det.

 

Jeg synes mit post rummer to gode pointer, som samler dette indlæg meget præcist.

  1. Allier dig med en ven, som går med dig når du har brug for støtte. Du behøver ikke fortrænge, glemme eller være mere sej end du allerede er i din hverdag som kronisk syg. Fordel: din sårbarhed er ikke bare en dejlig reminder om at du også bare er et menneske der skal passes på, det er faktisk også en gave du kan give til dem der elsker dig og som gerne vil hjælpe og løfte din byrde sammen med dig.
  2. At træning og viljestyrke betaler sig. Det hænger nemlig sådan sammen, at din sårbarhed bliver din styrke  netop fordi, du er vedholdende og  tager ansvar for dig selv og din krop. Din skrøbelighed vælter dig ikke, den giver dig bare flere farver.

 

(får scanningsresultat i morgen og deler det her på bloggen. Wish me luck!)

 

To be continued…

 

XXX fie

 

Indretning af teenageværelse. Ærligt.

Vi ved det godt. Det der glittede billede man sidder og savler over på instagram, det findes ikke ægte. Vi ved også at når vi endelig har fået ryddet op i tøjskabet, fået købt et nyt sengetæppe og der er tørret støv af helt omme bag sengen, så går der mindre end en uge og så er alt back to normal. Vi er ikke perfekte nogen af os og heldigvis for det.

Da vi flyttede til vores nye lejlighed og kvadratmeterne skulle fordeles, trak vores store datter det længste strå. Altså…det strå der betød at lejlighedens største og fedeste værelse, blev hendes. Det var hende vel ondt, for hun har brug for plads, til tøj, bøger, make-up og en masse kammerater. Dog kunne jeg ikke dy mig, som den nidkære og retfærdige nordjyde jeg er, at insistere på en slags “gøren sig fortjent til”, der skulle tages i ed inden hun flyttede ind. Hun skulle holde værelset skarpt og lækkert. Ikke kun for flidspræmietypen af en mors skyld, men også for hendes egen. Jeg drømte om, at hun ville få sig en ramme, der gav hende ro. Ro til lektiearbejde og ro til at nustille i. Men ak, naturen går sin gang og der gik henved 3 dage og lignede værelset et bombet lokum.

Jeg har lært at acceptere det. Hun fungerer mindst ligeså godt i kaos som i sirlig orden og den eneste jeg nu har at se frem til er, når Kaare Mølbak kommer forbi med sin petriskål og  finder the cure for cancer eller en coronavaccine under hendes seng.

Nå. Men nu hvor  samtlige magtkampe om oprydning og flid er afblæst, er vi nået til fase 2, der drejer sig om indretningen. Der er vi heldigvis enige. Det er dog hendes værelse og derfor hende der udstikker den æstetiske kurs, men det hjælpe da lidt, at hun ikke valgte at indrette sin rede som en krypt og male alle væggene sorte. Pyha.

Det sværeste i denne process har for hende været, at vælge dekoration til væggene. Det vil sige plakater og billeder.

Der kom Desenio os til hjælp, for det er udover at være et genialt og super idiotsikret koncept, også leveringsdygtigt i alle pæne plakater i hele verden. I en super lex kvalitet til og med. Jeg er LYKKELIG for den superpædagogisk brugerflade.

Vi gik ind først ind og markerede de billeder hun godt kunne li’, derefter valgte vi en skabelon af forskellige formater. Derfra kunne vi nemt eksportere de valgte billeder ind i den virtuelle billedvæg og efter lidt justeringer, stod den helt som hun drømte om. Til sidst valgte vi rammer og her gik hun med den meget enkelte hvide træramme, krydret med en enkelt ramme fra Moebe i eg. SÅ pænt!

Add to basket og få dage efter lå Desenio bestillingen og ventede på os i pakkeshoppen.

Rammer og en mappe med plakaterne i en og samme pakke. Lige til at gå i gang med. Det så sådan her ud.

 

 

 

Det tog 15 minutter at får hele billedvæggen monteret og vi er meget meget glade for resultatet…

 

 

 

Hop ind på Desenio og byg en billedevæg.

Varmeste anbefalinger herfra!

 

XXX Fie